Det pædagogiske forløb i forbindelse med oprettelsen af mit dyrehold med sommerfugle, er at børnene kan følge med i naturens gang. De kan se processen lavestadiet til der kommer en smuk sommerfugl ud af puppen. Dette vil give børnene et enestående indblik i sommerfuglenes tilblivelse.
Når sommerfuglene er blevet lukket ud i naturen , er der mulighed for at følge dem, da de bliver i nærheden i et stykke tid.
En aktivitet med sommerfugle kunne være, at gå ud i naturen og se hvor mange sommerfugle man kunne se, deres farver og hvilke planter de bedste kunne lide at være i, samt på hvilke planter de lægger deres æg.
I forbindelse med dyreholdet, er det pædagogens rolle, at få indkøbt sommerfuglene, og have det primære ansvar for pasning. Dog med inddragelse af børnene. Det er vigtigt at forklare børnene, at det er levende dyr man har, og at det kræver at man tager ansvar for dem. Det er vigtigt, at man snakker med børnene om det der venter dem. Der kan ske dødsfald i dyreholdet, andre forudsete ting. Og endelig at man til sidst skal lukke sommerfuglene ud, da høre til i naturen og ikke er indedyr.
De mest almindelige sommerfugle i Danmark |
En sommerfugl på min biotop. Det er en vild sommerfugl og ikke en af mine fra dyreholdet. |
En fin ide at tage på sommerfuglejagt i kombination med dyreholdet. Overvej at kombinere det med andre aktiviteter f.eks. med bearbejdning i forholdt til formgivning eller tegning, og overvej koblinger til pædagogisk litteratur
SvarSlet