torsdag den 22. august 2019

Træer og blade

Jeg har været i Gjøl børnehave, hvor jeg lavede min praksisafprøvning.
Jeg lavede den med 5 børn i 5 års alderen.
Vi startede med at snakke lidt om træer, derefter gik vi ud på legepladsen, hvor vi kiggede på træer og tog nogle blade med ind.
Vi kiggede på mit medbragte materiale, de blade vi fandt, og de to træ skiver jeg havde med. Børnene tegnede nogle af de blade at vi fandt, og de talte åre ringene på træskriverne.
Vi snakkede lidt om at træer er levende og man skal passe på dem.Vi snakkede også om skadedyr og sygdomme på blade og træer.
Vi fandt:
Eg
Syren
Pil
Mirabeltræ
pæretræ.


Forskellige træer på legepladsen

Træskiven

Træer


Børnene tegner billeder af blade

Flere billeder

Åre ringe

Poppel blad og skiver af en stamme


Træer på legepladsen


Syren


piletræ

Træer på legepladsen

Flere træer


Kogle og nåle fra et nåletræ

Egeblade

pilegren


syrenblade
EVALUERING:

Børnene viste stor interesse i starte, de var aktive på legepladsen med at finde træer og blade.
De var interesseret i hvilke blade der hørte til hvilket træ, og de var meget optaget af blade og træernes sygdomme.
De tegnede nogle fine tegninger, og lyttede interesseret i hvad jeg fortalte om. Efter 1 time, havde de fået nok, og ville hellere ud og lege.
Det gav jeg dem lov til, da de alligevel ikke hørte efter mere. 
Da jeg kom i børnehaven som vikar næste gang, kom der en af drengene, som var med til aktiviteten, og viste mig nogle bladlus på et blad. Så han har fået en interesse for træer og blade.
Så selvom jeg troede, at de ikke havde fået så meget ud af min aktivitet, viste det sig alligevel, at de havde hørt efter og lært en del.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar