mandag den 26. august 2019

Opgave E




Gennem mit arbejde med dyreholdet, blev jeg fascineret af den udvikling der er fra larve til sommerfugl.
Tænk at sådan en lille larve, kan blive til sådan en smuk sommerfugl.
Jeg har oplevet den store forvandling, og fået indsigt i et utroligt dyreliv. Jeg har tilegnet mig meget viden, om hvordan sommerfugle lever, hvad de helst vil spise, og hvordan de spiser.
Der er naturligvis et etisk spørgsmål, er det ok at spærre larver og pupper inde og lave sommerfugle bo i et net. Her synes jeg, at det er ok, da jeg lukkede sommerfuglene ud, 2 dage efter de var kommet ud af puppen. Mens de var i nettet, blev de fodret og fik friske blomster hver dag.
Mit sommerfugle dyrehold vil give børnene og de voksne indsigt i en utrolig forvandling, som det ikke er muligt at følge i naturen. Det vil også give børnene mulighed for at lære, hvordan man skal omgås dyr, drage omsorg, tage ansvar og lærer dyrene og sig selv at kende.
Derfor er der mange argumenter for at inddrage dyr i pædagogisk arbejde.
Den bedste oplevelse dyreholdet gav mig, var da jeg gav den ene sommerfugl sukkervand. Det var utroligt spændende at se, hvordan sommerfuglen, spiste med sin lille snabel. Det var en oplevelse jeg ikke glemmer.
Ved at børnene får indsigt i dyrelivet, allerede som barn, vil de lære at passe på naturen og dyrene når de blive voksne.
" Men jeg tror, børnene lærer af det der med at passe på naturen og holde af naturen, at de får det ind med modermælken. At de så som voksne er bedre til at værne om den, altså lære om den og holde af den, mens de var små"
"De får natur-og miljøforståelse med i rygsækken."
(Ejbye-Ernst 2012:204, side 69-70)

( Niels Ejbye-Ernst og Dorte Stokholm, Natur og udeliv, uderummet i pædagogisk praksis, Systime a/s 2015)

1 kommentar:

  1. Hej Lena. Tak for sidst. Dejligt at dit dyrehold har vagt begejstring hos dig. Jeg synes du kommer meget fint rundt om opgave E, og du får peget på nogle vigtige perspektiver og muligheder i et dyrehold. Fremadrettet vil det styrke din argumentation at du kobler til litteratur og til f.eks. arbejdet med de styrkede læreplaner. mvh Ib

    SvarSlet