tirsdag den 20. august 2019

Opgave D

Her ses en af mine sommerfugle, de er klare i farven, så derfor ved jeg at det er mine.

En mere 

En til

og igen en


Det at følge udviklingen af et dyr, giver et helt specielt tilhørsforhold. Det at studerer udviklingen, fra larve og til der kom en smuk sommerfugl, giver en helt unik oplevelse. Ved at sommerfuglene står i børnehaven, vil børnene kunne følge udviklingen, dag for dag.
Se når de kommer ud af puppen, hvordan de folder deres vinger ud og overskuds farven drypper af dem, og se hvor de rækker deres lille snabel ud og drikker nektar. Så børnene kan følge udviklingen hver dag.
Når så dagen kommer, hvor man kan lukke sine sommerfugle ud, og se de flyver rundt de næste par dage, føler man at man har udrettet et lille mirakel. En læreproces kunne være, at børnene før man fik sit sommerfuglehold, tegnede en tegning om, hvordan de troede at sommerfugle blev til.
Efter at sommerfuglene er lukket ud, vil de kunne lave en tegning om udviklingen af sommerfuglene.
Dette ville vise om børnene har lært noget af processen.
Der er mange børn, der aldrig får indsigt i dyrenes liv og færden, uden at det foregår i en Zoo eller på museum. Det at have oplevet er dyrehold, så tæt på, vil give børnene en stor oplevelse, og give dem indsigt i en utrolig fascinerende verden. Dette vil forhåbentligt give børnene lyst til at se og opleve naturen og dyrene i den.
Jeg vil formidle udviklingen, ved at vi dagligt ser og taler om hvad der sker med sommerfuglene. Denne formidling sker hver dag, med noget nyt, og derfor vil børnene ikke tabe interessen for sommerfuglene.( L.T. Edlev, 2005, kap.8,Natur og miljø i pædagogoskisk arbejde)( Instruktionsbogen der fulgte med sommerfuglelaverne)
Læreringsprocessen har jeg stilladseret via modeller der var med sommerfuglelarverne. Børnene kan også tegne processen og få hjælp via modellerne.

Slet

2 kommentarer:

  1. Hej Lena
    Opgave D lyder:
    Dokumentation og formidling
    13. Beskriv hvordan du vil formidle udviklingen i dyreholdet og bruger/borgergruppens læringsudbytte? Dette må du gerne du beskrive og underbygge med litteratur.
    14. Hvordan stilladsere læreprocessen? (piktogrammer, iagttagelsesark, bestemmelsesark, vendespil, modeller mm.) - det er fint at tegne - har du prøvet det af? Hvad var udbyttet?
    Vh Ib og Ida

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg vil formidle udviklingen, ved at vi dagligt ser og taler om hvad der sker med sommerfuglene. Denne formidling sker hver dag, med noget nyt, og derfor vil børnene ikke tabe interessen for sommerfuglene.( L.T. Edlev, 2005, kap.8,Natur og miljø i pædagogoskisk arbejde)( Instruktionsbogen der fulgte med sommerfuglelaverne)
      Læreringsprocessen har jeg stilladseret via modeller der var med sommerfuglelarverne. Børnene kan også tegne processen og få hjælp via modellerne.

      Slet