onsdag den 4. september 2019

Fra jord til bord.


Da jeg som studerende skal kunne skabe rammer for, lede og udvikle pædagogiske forløb med et naturvidenskabeligt udgangspunkt og med fokus på børn, unge og voksnes naturoplevelser, naturforståelse med uderummet som læringsmiljø.
Har jeg valgt at lave en aktivitet, som viser hvordan afgrøderne på min ene biotop, bliver forarbejdet til foder til køer, og hvordan fodret ender med at blive til den mælk, som alle børn godt kender.

På min ene biotop er der en økø kløvermark, den bliver slået og snittet hver 5- 6 uge, det bliver kørt hjem på gården og brugt til foder til køerne til vinter.
Da det er vigtigt at børnene får viden om hvor vores mad kommer fra, vil jeg lave en aktivitet, hvor jeg med børnene snakker om køer og hvor vi får mælk og andre mejeriprodukter fra.

Grunden til at jeg vil lave netop denne aktivitet er, at jeg som kommende pædagog skal
"være opmærksom på de muligheder for at føre eleverne ind på nye områder, der ligger i de erfaringer, barnet allerede har gjort, og man må bruge denne viden som kriterium for udvælgelsen og ordningen af de vilkår, som indvirker på deres nuværende erfaring."
Dewey 1938: 82

Som ovennævnte citat fortæller, ønsker jeg at bruge den erfaring som børnene allerede har, og føre dem ind i nye områder. Børnene kender allerede til mælk og køer, men nok ikke til hvad køer spiser, hvordan fodret produceres, og hvordan mælken kommer fra koen til supermarkedet.


Her vil jeg lægge min aktivitet ind i en Smtte model:

SMTTE-MODELLEN:

Sammenhæng:


Børn i daginstitutioner skal ifølge dagtilbudslovens § 8, stk. 4, indgå i et læringsmiljø som understøtter børnenes læring, herunder nysgerrighed, gåpåmod, selvværd og bevægelse, inden for natur, udeliv og science. Børnene skal opnå en forståelse for, at mælken ikke bare, er noget der er i mælkekartoner i et supermarked.

Målet:


Målet med dette pædagogiske forløb er at børnene får et kendskab til hvordan mad til køer bliver produceret, ser og rører en ko og får en forståelse for, hvor mælken kommer fra. Aktiviteten skulle gerne gøre børnene nysgerrig på, at tilegne sig mere viden om de forskellige hverdagsting.

Tegn.


Jeg vil ved hjælp af tegninger før og efter, se om børnene har lært noget af processen. Jeg vil observere børnene under besøg på bondegården og se om de er nysgerrige på processen.


Tiltag:

Børnene skal besøge en kløvermark, se traktorer og snitteren. Besøge en bondegård, hvor de kan se kalve, køer, stalde, malkegraven og mælketanken. Her vil vi blive vist rundt af en medarbejder, som er i stand til at svare på børnenes spørgsmål.
Inden besøget vil jeg have gennemgået med børnene, om hvordan køers livs cyklus er og hvordan de spiser osv.

Evaluering:


Selve evalueringen vil foregå gennem observationer og de spørgsmål børnene stiller. Derudover vil børnene lave tegninger fra besøget, så jeg derigennem vil kunne observere om de har tilegnet sig ny viden om køer og hvor mælken kommer fra.

Billeder fra jord til bord:

Kløvermarken slåes

Kløveren snittes og blæses over i en aflæsservogn, som kører hjem til gården og læsser af i stakken.

Stakken køres sammen i en bunke

Bunken presses, så saften kommer ud.

Stakken dækkes.
Så er fodret klart til køerne, så der er mad til hele vinteren.


Så er køerne klar til at blive fodret, så de kan producere mælk.

Her er der besøg på gården, det er altid spændende at se køer, medarbejderen viser rundt og besvare spørgsmål.

Besøg med rundvisning.


Køerne bliver malket 2 til 3 gange i døgnet, og mælken opbevares i nogle store tanke, som virker som et stort køleskab.

køerne bliver malket

køerne bliver malket

Mælketank

mælketank
Billedresultat for Arla bil
mælken bliver hentet en gang om dagen. Derefter bliver det forarbejdet på mejeriet, og kommes i kartoner, som bliver kørt ud til butikkerne.

Billedresultat for økologisk mælkekarton
Her er det endelige produkt. Mælekartonen som de fleste børn kender.
Litteraturliste:
Ejbye.Ernst N., Stokholm D., (2015) Natur og udeliv. Uderummet i pædagogisk praksis.

1 kommentar: